dimarts, de juliol 04, 2006

Alerta barbarisme: Titi Bola.


Els menorcanistes ( parlants i defensors del menorcano) solen justificar la seva manera de parlar dient que tota la vida s’han dit paraules com apellidu, tetxu, grifu, siesta, en aiunes (per en dejuni /dijuni/) , escombru, red, càscara, letxona, burbuja, etc.

No fa massa vaig anar a dinar a Es Cap Roig i el tema de conversació van ser les “gaviotes”: cap dels set comensals que m’acompanyaven va emprar paraules tan estranyes al menorcano com “gallineta de la mar, gallinot o gavina”.

Escoltar els fills del menorcanistes és un plaer: a Maó diuen “aquest era es malo i el van tancar a sa càrsel”. Açò li he sentit dir en diferents ocasions al nin a qui prohibiren dir gat.

Quan juguen els infants és un gust: com ja vaig explicar a llevant ara juguen a “pilla, pilla”,canvien “cromos” i van a veure “ es lavis”; o bé diuen:-aquell senyor d’allà és “es meu lavi” i la senyora del costat és “ sa savia

Com que estic segur que el menorcanistes qualque dia explicaran als meus fills o nets que “titi bola” és una paraula que s’ha emprat tota la vida, vull deixar constància escrita que jo no l’havia sentida mai fins la setmana passada, quan quasi vaig caure de cul en veure que el meu fill emprava aquesta paraula per referir-se a una somereta.

En relació a aquest tema he trobat un article interessant:Qui tem es lobu feroç?



Somereta: Crustaci terrestre del gènere Oniscus (espècies Oniscus murarius, Oniscus scaber, etc.), de color gris fosc amb taques grogues, que viu a llocs humits, s'amaga sota les pedres, i quan se sent perseguit o agafat es cabdella formant una bolla (Bal.); cast. Cochinilla ).AlcM

1 comentaris:

A la/es 2:38 a. m. , Blogger Quique ha dit...

"titi bolleta" me van ensenyar a mi...

menorca-transgressive.blogspot.com

 

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici