dimecres, d’abril 26, 2006

La intenció d’Aprenent a rallar en pla:

La idea d’aquest bloc va sorgir quan pensava en la potència que li hagués donat a Pere Melis haver pogut disposar d’Internet des del primer dia que va començar a escriure els seus Espipollants: ¿Us immaginau la quantitat de comentaris i observacions que hagués rebut?

Moltes vegades em meravell llegint el Diccionari Alcover-Moll, el Coromines o el Febrer i Cardona, i no puc deixar de pensar en el que haguessin estat capaços de fer aquests gegants si haguessin disposat de correu electrònic.

Jo som un humil comptable i el paper que em don en aquest bloc no és el de lexicògraf, ans al contrari, la meva posició és la de llec interessat en la llengua que es dirigeix als experts demanant un aclariment .Som la persona que es trobava pel carrer Pere Melis, o el que el telefonava a casa seva per demanar-li que escrivís sobre tal o qual mot. Res no em faria més il·lusió que les meves notes i dubtes servissin de punt de partida als entesos per escriure articles de divulgació aclaridors d’aspectes de la nostra llengua a illencs.com.

En el fons les meves notes van dirigides a Joan F. López Casasnovas i altres experts demanant les seves observacions. Trob que Joan F.López Casasnovas fa o ha fet qualque programa radiofònic de divulgació lingüística, no ho sé cert perquè probablement a l’hora que el fa jo no tenc temps d’escoltar la ràdio, per açò consider que Internet és molt més potent: a Internet no depenem de l’horari i podem llegir els escrits qualsevol dia, a qualsevol hora, sempre que ens ve bé i des d’on sigui.

Per cert, fa un moment m’he començat a embolicar i em demanava si el títol del meu bloc hauria d’haver estat: “Aprenint a rallar en pla”.

Açò és el risc que es corre quan s’emfatitza massa en la història de les modalitats lingüístiques insulars: al final els usuaris corrents acabam amb el cap com una olla de caragols i no hi ha qui escrigui ni parli. La majoria de gent aprèn a rallar escoltant la ràdio i la televisió, i a IB3 les pel·lícules són en castellà; no n’hi ha de pel·lícules en modalitat lingüística insular, perquè el castellà que es parla a IB3 no és gens de Menorca, ni tampoc de Mallorca, les pel·lícules són en castellà estàndard. A més ,¿No trobau que tan de predicar el bilingüisme no hauria estat bona idea emprar la tecnologia dual per emetre en català i en castellà simultàniament? .Jo trob que, com en el decret de trilingüe , del que es tracta amb el bilingüisme televisiu és d’arraconar el català: us promet que conec professors d’escoles sostingudes amb fons públics que a temporades van a l’escola amb el paper higiènic de les seves llars, i no ho fan perquè considerin massa aspre el de les escoles, ho fan perquè hi ha èpoques en que els doblers que arriben (hauria d’escriure que no arriben) del Govern no permeten ni comprar paper higiènic. En aquestes condicions, ¿ Algú creu que el Govern posarà els mitjans econòmics per posar en marxa l’educació trilingüe?, ¿I a Madrid què ho vol ser trilingüe el PP?.

Jo creuria en un model educatiu trilingüe de cremallera amb molt, molt de doblers: un any les mates en català, l’altre en castellà, el següent en anglès, i torna a començar la roda. No veig bo que, per exemple, a un centre s’estudiï durant tota l’etapa formativa d’un alumne les matemàtiques en castellà i l’educació física en català.. Amb el model que tenim pot succeir el mateix que passà l’any 1.989 ,en el meu primer any de carrera, quan la Dra. Catalina Esbert- experta en tractament digital de la imatge-començà a explicar Anàlisi Matemàtica en català a la UIB i un estudiant maonès, avui prevere, cridà un “Hija de Puta!” que s’escoltà a tota l’aula. M’agradaria pensar que el que havia de ser mossèn cridà aquestes paraules davant la impotència que devia sentir després d’haver cregut tota la vida que el català no servia per res i comprovar, en rebre la seva primera lliçó a la Universitat, que l’assignatura més complicada s’explicava en català. Desgraciadament no crec que arribàs a fer un raonament tan complex abans de llançar el seu crit, sé cert que ho va fer per simple diversió: alguns depreciant la nostra llengua hi passen molt de gust, açò és just el que fan la majoria de simpatitzants d’Iniciativa Cívica Mahonesa.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici